Senaste nytt

Interflora skapar Melodifestivalens vinnarbuketter 2024

Interflora har blivit tilldelade det prestigefyllda uppdraget att återigen designa segerbuketterna för samtliga deltävlingar och den storslagna finalen av Melodifestivalen 2024. Här presenterar vi alla vinnarbuketter och du kan läsa intervjuerna med de skickliga floristerna från olika delar av Sverige som har formgett dem.

Deltävling 2
10 februari i Göteborg

En bukett som poppar var målet. Och visst lyckades de! Interflora Viola blomsterbutik levererade vinnarbuketterna till Melodifestivalens andra deltävling i Göteborg.

– Det var jättekul och en rolig uppgift att få göra, säger Emma Eriksson som skapade designen ihop med sin kollega Emelie Magnusson.

Deltävling-2-Emma-Viola-Blomsterbutik-webb-1.jpg

– Vi har diskuterat och pratat ihop oss. Emelie kom på hur vi skulle göra med konstruktionen medan jag tog mig an färgerna som går i cerise och lila med mörka inslag för kontrastens skull.

Buketterna band de i en konstruktion med träfaner som skapar illusion av bubblor runt kanten.

– Det är ju ett tunt material som går att forma, så vi gjorde cirklar som vi häftade ihop till en kant. Sedan band vi blommorna innanför och lät dem hänga lite över.

Deltävling-2-Emma-Viola-Blomsterbutik-webb-2.jpg   Deltävling-2-Emma-Viola-Blomsterbutik-webb-3.jpg

Valet av blommor föll på nejlika i olika färger, anthurium, kalla, luktärt, ros, wandaorkidé, allium och plumosa.

– Olika form och struktur, liksom matt och blankt, gör att det händer lite. Och så här mot våren vill man ju ha färg, som också fick spegla mello, säger Emma.

 

Deltävling 1
3 februari i Malmö

Ingen har väl missat att Mello dragit igång? Och vi får återigen säga: plats på scen för Interfloras vinnarbuketter! Först ut är Interflora Fridhems blommor som levererade färg, mångfald och vårlängtan till Malmö Arena.

– Vår design symboliserar också hopp och glädje, berättar Christina Santesson-Henryson som skapat buketterna tillsammans med sin kollega Paulina Gyllenswärd.

Inspirationen är lika delar vårlängtan och mellologgan med sina regnbågsfärger och allt vad den kan associeras till.

– Vi tänkte på global mångfald och alla människors lika värde oavsett ursprung, utbildning eller sexuell läggning. Till det lade vi till hopp och längtan efter vårens knoppar och blommor som slår ut.

Blomsorterna valdes därefter: fransk tulpan, italiensk mimosa, spansk vaxblomma, ranunkel, anemon, solboll och färgstark gerbera som syns ordentligt.

– Vi har småblommiga sorter som freesia i buketterna också. De gör sitt jobb för helheten, men kommer nog inte synas så mycket live. Allt behöver inte synas genom TV:n – det är som med oss människor; en del vill ta plats på scen och en del är mer tillbakadragna. Tillsammans blir det en helhet, säger Christina och tillägger:

– Det är härligt att vår butik får vara med och synas och inspirera andra!